Kunstgeschiedenis

Frida Kahlo en de revolutionaire Mexicaanse kunst

Frida Kahlo (1907- 1954) was een fascinerende revolutionaire kunstenares.
Revolutionair vanwege haar politieke (communistische)  idealen die zo sterk waren dat zij enkele weken voor haar dood, tegen het advies van haar artsen deelnam aan een protestmars tegen de Amerikaanse inmenging in Guatemala.
Veruit het meest revolutionair was Frida echter in haar kunst.
Haar oeuvre vormt een genadeloos zelfportret met haar eigen leven en lijdensweg als rode draad.
Haar vroegste schilderijen die zij maakte als achttienjarige ontstonden vanuit het noodlot.
Door een ernstig busongeluk was zij maanden aan bed gekluisterd en was de schilderkunst haar enige vorm van afleiding.
Bij gebrek aan modellen begon zij met behulp van een spiegel zelfportretten te maken.
Deze vroege werken laten nog de invloed van de grote Italiaanse meesters van de renaissance zien maar al snel vindt zij deze stijl te stijf en doen de portretten haar teveel denken aan papier maché.
De Mexicaanse cultuur, archeologie en volkskunst worden een belangrijke inspiratiebron voor haar.
In haar ogenschijnlijk surrealistische stijl zal ze haar kenmerkende werken maken, vaak direct reagerend op de gebeurtenissen in haar leven.
Naast leven en werk van deze intrigerende kunstenares is er in deze vierdelige cursus ook uitgebreid aandacht voor haar tijdgenoten binnen de Mexicaanse kunstwereld waaronder uiteraard haar echtgenoot Diego Rivera maar ook David Alfaro Siqueiros, José Clemente Orozco en Tina Modotti.

 

Data: Zaterdag 2, 9, 16 en 23 oktober
Tijd: 10.30 -12.00 uur
Kosten: € 69,95 voor 4 lessen

 

 

Bedrieglijk echt: van fijnschilders tot hyperrealisme

Kent u de neiging als u in een verstilde museumzaal rondloopt en oog in oog staat met een stilleven waarvan u het geschilderde ontbijtje zo zou willen opeten?
Of dat u het afgebeelde gordijn opzij zou willen schuiven om de voorstelling beter te kunnen zien?
De kunstgeschiedenis kent vele voorbeelden van verbluffende voorstellingen waarbij de beschouwer bedrogen wordt in wat hij ziet.
Dit wordt trompe l’oeil genoemd en bloeide op in de tweede helft van de 17e eeuw.
De periode daarna laten ook markante voorbeelden zien van schilderijen die een spel aangingen met de werkelijkheid.
In deze cursus kijken wij naar een aantal stromingen in de kunst waarin de “werkelijkheid” zo bedrieglijk echt werden verbeeld.
Aan bod zullen onder andere komen de Leidse fijnschilders, waaronder Gerard Dou,  het Magisch Realisme met onder meer Carel Willink en het Modern Realisme.

 

Data: Zaterdag 6, 13, 20 en 27 november en 4 en 11 december
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 97,50 voor 6 lessen

 

Informatie en/of aanmelden:
Docente: drs. Diana Kostman
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035-8884795.
Zie ook www.artemisomnibus.nl