Kunstgeschiedenis

Moderne vrouwen

De eerste kunstgeschiedenis najaarscursus  van 2022 staat in het teken van daadkrachtige vrouwen die de moderniteit in de kunst omarmden.

Aansluitend bij de tentoonstelling “De nieuwe vrouw” in Singer Laren vertelt deze cursus aan de hand van vijf kunstenaarsbiografieën het verhaal van de Nederlandse vrouwelijke kunstenaars van de laat negentiende eeuw tot vandaag de dag.

De vrouwen die de revue passeren zijn:

Thérèse Schwartze, die naam wist te maken als portretschilder voor het Koninklijk Huis.

Charley Toorop, deze Bergense School kunstenaar waagde het om onderwerpen te schilderen die voorheen als ‘mannelijk’ werden beschouwd.

Nola Hatterman, zij vertrok in 1953 naar Suriname om daar kunstlessen te verzorgen aan het Cultureel Centrum Suriname.

Marlene Dumas, deze internationaal toonaangevende kunstenaar schuwt het controversiële onderwerp niet.

Rineke Dijkstra, deze fotograaf en videokunstenaar legt vaak de levensbepalende gebeurtenissen of levensfasen vast.

Data: Zaterdag 01, 08, 15, 22 en 29 oktober
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 89,95 voor vijf lessen van 1,5 uur

Docente: Kunsthistorica Diana Kostman

Informatie en/of aanmelden:
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035 – 888 47 95.
Zie ook www.artemisomnibus.nl

 

 

Verenigd in de liefde en de kunst: Beroemde kunstenaarsparen en hun werk

Zonder twijfel kan worden gezegd dat kunst een verbindende factor van formaat is.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat in de kunstwereld vele hechte vriendschappen maar zeker ook liefdesrelaties ontstonden en nog steeds ontstaan.
In deze nieuwe vijfdelige kunstcollegereeks gaan wij in op enkele voorbeelden van inspirerende beroemde kunstenaarsparen en leert u meer over de intrigerende en soms bewogen levens en werken van deze kunstenaars.
Uiteraard wordt hierbij uitgebreid stilgestaan bij de invloed die de tot elkaar aangetrokken kunstenaars op hun werk hebben gehad of nog steeds hebben, zoals bij kunstenaars die vandaag de dag nog volop creatief zijn.

We zullen kijken naar de volgende kunstenaarsparen:

We beginnen de reeks aan het begin van de 20e eeuw met schilderspaar Suzanne Valadon en André Utter..

Het tweede paar dat in de reeks aan bod komt, bestaat uit de Nederlandse Mommie Schwartz en Else Berg

Tijdens de derde les kijken we naar de beroemde beeldhouwer Ossip Zadkine en zijn schilderende echtgenote Valentine Prax.  

Tijdens de vierde les maken we kennis met meerdere kunstenaarsparen, gevormd rondom de Amerikaanse fotografen Man Ray en Lee Miller.

Het laatste paar uit deze reeks leeft en werkt nog altijd samen, het Brits-Italiaanse duo Gilbert and George.

Data: Zaterdag 12, 19 en 26 november + 3 en 10 december
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 89,95 voor vijf lessen van 1,5 uur

Docente: Kunsthistorica Diana Kostman

Informatie en/of aanmelden:
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035 – 888 47 95.
Zie ook www.artemisomnibus.nl

 

 

De symboliek van Vermeer en tijdgenoten

Johannes Vermeer is bekend vanwege zijn serene schilderijen. Op een van deze schilderijen staat een jonge vrouw, prachtig gekleed in haar geelgouden jurk afgezet met bont. De weergegeven vrouw kijkt verwachtingsvol haar dienstmeisje aan. Deze heeft haar zojuist een brief aangereikt waarvan de inhoud op het eerste gezicht voor ons als toeschouwer verborgen lijkt. Als we echter eens goed naar het schilderij kijken, kunnen we ontwaren waarom het tafereel, geschilderd rond 1670,  De liefdesbrief heet. Achter de vrouwen heeft de kunstenaar een schilderij weergegeven met daarop een zeegezicht. In de zeventiende eeuw werd de zee vaak gebruikt als symbool van de liefde en het schip als symbool van de minnaar. Of deze minnaar ook haar echtgenoot was, is maar ten zeerste de vraag. De luit op haar schoot, de uitgetrapte schoentjes en de bezem op de voorgrond doen anders vermoeden.

Johannes Vermeer heeft in dit schilderij, evenals veel van zijn tijdgenoten, gebruik gemaakt van in zijn tijd bekende symboliek. In deze cursus leert u in vijf lessen aan de hand van verschillende thema’s de symboliek in de schilderkunst uit de zeventiende eeuw te herkennen.

Het oeuvre van Vermeer vormt de rode draad door deze cursus heen. Aan de hand van de thema’s die in zijn werk naar voren komen, worden de symbolen in zijn werk vergeleken met de gebruikte symboliek in de schilderijen van tijdgenoten. De volgende thema’s komen daarbij aan bod:

1: De liefde.

2: Beroepen.

3: Het geloof.

4: De Klassieken.

5: De Hollandse vrouw.

Data: Zaterdag 21 en 28 januari + 4, 11 en 18 februari
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 89,95 voor vijf lessen van 1,5 uur

Docente: Kunsthistorica Diana Kostman

Informatie en/of aanmelden:
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035 – 888 47 95.
Zie ook www.artemisomnibus.nl

 

 

Barbizon  van het noorden II

Na het grote succes van de cursus Barbizon van het noorden in het voorjaar van 2021, volgt dit seizoen de tweede reeks binnen dit thema. We reizen opnieuw af naar verschillende Nederlandse kunstenaarsdorpen uit de laat negentiende of vroeg twintigste eeuw.
In deze cursus leert u hoe in deze periode vanuit de en plein air-schilderkunst het modernisme opkwam.

We beginnen deze fascinerende reis in Oosterbeek. Dit schilderachtige dorp nabij Arnhem, werd tussen 1860 en 1870 wel het “Hollandse Barbizon” genoemd en trok Haagse School kunstenaars als Bilders, Willem Maris, Mesdag en Mauve aan die de ongerepte natuur introkken voor inspiratie.

Naast de inspireerde groene omgeving van dorpen als Oosterbeek, trokken ook kustplaatsen met hun karakteristieke vissersleven vele kunstenaars aan. Dit konden uiteraard dorpen gelegen aan de Noordzee zijn maar in de laat negentiende eeuw ook vaak vissersplaatsen gelegen aan de Zuiderzee. Het pittoreske Volendam is hier een mooi voorbeeld van. Vanaf de jaren zeventig groeide dit markante vissersdorp uit tot één van de grootste Europese kunstenaarsdorpen.

Ook tijdens de derde les zoeken we de kust op en dalen wij af naar het Zeeuwse Domburg. Met de komst van een spoorlijn tussen Roosendaal en Vlissingen in de jaren zeventig nam de populariteit van Domburg enorm toe en vestigden ook de eerste kunstenaars zich hier. In de  periode 1911-1921 spreken we zelfs van de artistieke hoogtijdagen van deze Zeeuwse plaats en brachten pioniers van de moderne kunst als Jan Toorop, Piet Mondriaan en Jacoba van Heemskerck hier enige tijd door.

We sluiten de reeks af met de Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg. Hoewel deze groep een stedelijk fenomeen is, ontstaan in 1918 in de stad Groningen, liet de expressionistische tak van de vereniging zich vaak wel inspireren door het schilderen in de buitenlucht. De inspiratie hiervoor werd opgedaan in het Groninger provinciale landschap. Kunstenaars als Jan Wiegers en Jan Altink vervulden een prominente rol binnen de vereniging.

Data: Zaterdag 11, 18 en 25 maart + 1 april
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 72 voor vier lessen van 1,5 uur

Docente: Kunsthistorica Diana Kostman

Informatie en/of aanmelden:
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035 – 888 47 95.
Zie ook www.artemisomnibus.nl

 

 

Komt dat zien! De sprankelende wereld van het entertainment in de kunst.

 

In de schilderkunst van het fin de siècle wordt onder meer de joie de vivre van deze periode uitgebeeld. Het uitgaansleven nam een steeds belangrijkere rol in. In steden als Parijs, Londen en Amsterdam bloeiden cabaret, toneel en dans op. Ook het circus met zijn bonte voorstellingen vol acrobatiek, clowns en paardendressuur was in deze tijd een geliefd tijdverdrijf.

In deze laatste les voor de zomer van 2023 leert u in vier lessen over de verschillende vormen van vermaak in de laat negentiende en vroeg twintigste eeuw en bekijken we deze oogstrelende wereld van het entertainment door de ogen van de kunstenaars.

We kijken naar het cirsus, inspiratiebron voor onder meer Pablo Picasso, die zijn acrobatenfamilies, saltimbanques genaamd, uit zijn beroemde roze periode, hier schetste.

Door de ogen van Degas zien we de danseressen in de Parijse Opéra. Het zou het belangrijkste thema in zijn oeuvre worden en hij zou al snel navolging krijgen van diverse tijdgenoten.

Toulouse-Lautrec was regelmatig te vinden in de Moulin Rouge, waar naast de dans en het circus, ook andere vormen van entertainment werden opgevoerd zoals de zangkunst en het toneel.  Voor diverse beroemde zangers uit zijn eigen tijd, zoals Aristide Bruant en Yvette Guilbert, ontwierp hij posters vol expressie en dynamiek.

De weergave van de kermis kent al een lange traditie, die teruggaat naar de genrekunst uit de 16e eeuw. In die periode waren het met name de jaarmarkten en boerenkermissen die vaak gebruikt werden om het (dwaze) menselijke gedrag aan de kaak te stellen. In de laat negentiende eeuw bleef de kermis een populair onderwerp, bijvoorbeeld in het schildersdorp Laren waar de jaarlijkse kermis in juni nog altijd een begrip is.

Data: Zaterdag 15, 22 en 29 april + 6 mei
Tijd: 10.30-12.00 uur
Kosten: € 72 voor vier lessen van 1,5 uur

Docente: Kunsthistorica Diana Kostman

Informatie en/of aanmelden:
U kunt zich voor de cursus aanmelden via info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035 – 888 47 95.
Zie ook www.artemisomnibus.nl