Door kunstenaars gekleed- Mode in de kunst en kunst in de mode.

Wanneer we naar verstilde portretten kijken uit bijvoorbeeld de 17e eeuw, verbazen wij ons vaak over de prachtig uitgebeelde kleding van de dames en heren van hoge komaf. Zo tonen de geportretteerden ons prachtig uitgebeelde glanzende satijnen rokken, imposante molensteenkragen, verfijnde details in het kantwerk of zeer delicaat geschilderde patronen.
Door deze portretten maar ook andere genres in de schilderkunst krijgen we een aardig beeld van de steeds veranderende mode in de kleding door de eeuwen heen.

In de 20e eeuw wordt daar een extra dimensie aan toegevoegd, wanneer de couturier en de beeldend kunstenaar elkaar steeds vaker beginnen op te zoeken en onderling beginnen te beïnvloeden.
Denk hierbij aan de oogstrelende stofontwerpen van Raoul Dufy, de kleurrijke kledingontwerpen van Sonia Delaunay, maar ook de beroemde samenwerking tussen de excentrieke Salvador Dalí en de eigenzinnige Elsa Schiaparelli die samen de Kreeftenjurk ontwierpen, een buitengewoon verrassende jurk die bekend is geworden omdat deze gedragen werd door de geliefde van Koning Edward VIII, de Amerikaanse socialite Wallis Simpson.

Deze cursus bestaat uit vier lessen waarin in iedere les aandacht zal zijn voor markante voorbeelden van kledingstijlen door de eeuwen heen.

 Tijd :    Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (4 lessen)
 Data :   14, 21, 28 maart en 4 april 2020 
 Kosten :   € 60,00


De vier jaargetijden in de West-Europese kunst vanaf 1500

In 1723 voltooide de Italiaanse componist Antonio Vivaldi zijn meesterwerk Le Quattro Stagioni (De Vier Jaargetijden), vier opeenvolgende magistrale vioolconcerten die een ode brengen aan de wisselende seizoenen.
Hij was zeker niet de eerste kunstenaar die zich door het verstrijken van de seizoenen heeft laten inspireren, want ook in de beeldende kunst van West-Europa zijn hier talloze voorbeelden van te vinden.


De jaargetijden stonden symbool voor de levenscyclus van geboorte (lente) tot aan de tijdelijke verstilling (winter). Deze symboliek wordt door diverse kunstenaars variërend van Caspar David Friedrich tot Alphons Mucha en Edvard Munch uitgebeeld. Zo zijn in de genrekunst, waarin het alledaagse leven centraal staat, voorbeelden te zien van de dagelijkse activiteiten die tijdens de eeuwig terugkerende seizoenen plaatsvinden.
Zo heeft de Vlaamse kunstenaar Pieter Bruegel d.o. een realistische weergave gegeven van een boerengemeenschap die met noeste arbeid het land klaarmaakt voor de naderende lente.

Een paar eeuwen later schilderde Nicolas Baur een voor zijn tijd zeer aanstootgevende schaatswedstrijd voor vrouwen op de bevroren stadsgracht van Leeuwarden die op 21 januari 1809 daadwerkelijk plaats had gevonden. Deze en andere voorbeelden passeren de revue tijdens de uit vier kunstcolleges bestaande reeks over een thema waar veel kunstenaars uit heden en verleden inspiratie uit putten.

Toen God de eerste mensen had geschapen woonden zij samen met de dieren in een paradijselijke tuinomgeving. Men kan dan ook wel spreken over Adam als de eerste tuinman die de verantwoordelijkheid had over de flora en fauna. Het Midden Oosten kent meer voorbeelden van oogstrelende tuinen die alom geroemd werden.
De hangende tuinen van Babylon, zo gaat de overlevering, vertellen hoe hoge muren bekleed waren met planten en bloemen. De tuinen waren zo bijzonder dat zij als één van de zeven wereldwonderen werden aangeduid.
In de middeleeuwen was sprake van een bescheiden tuin vol geneeskrachtige kruiden en gewassen, aangelegd door monniken om de zieken en de zwakken te genezen.
De weelderige tuinen uit de Oudheid keren weer terug in de renaissance. Een mooi voorbeeld van een tuin die omwille van zijn weelderigheid en geometrische opzet in heel Europa geroemd werd, was de tuin, of beter gezegd de tuinen van Versailles ontworpen door André Le Nôtre en graaf Caraman.
Hier kreeg niet alleen de natuur een hoofdrol maar ook de diverse beeldhouwwerken en fonteinen.
In de negentiende eeuw ontwikkelde de tuin zich tot een park in landschapsstijl waarin de bezoeker kon genieten van vergezichten en grote natuurlijk ogende waterpartijen met bijbehorende bruggetjes en theekoepels.

De vierdelige cursus geschiedenis van de tuinarchitectuur behandelt de vele verschijningsvormen van de tuin van de vroege oorsprong tot en met de moderne stadsparken.
Aan bod zullen komen; de architectuur en beplanting van de tuinen en de ontwerpers.

Bij voldoende belangstelling kan worden deelgenomen aan een excursie naar de tuinen van Kasteel Groeneveld.
 
 Tijd :    Zaterdag van 10.00 uur tot 11.30 uur (4 lessen)
 Data :   18 en 25 april, 2 en 9 mei 2020
 Kosten :   € 60,00

Informatie en/of aanmelden:

Docente: drs. Diana Kostman
U kunt zich voor de cursus aanmelden via
info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035-8884795.

Zie ook
www.artemisomnibus.nl