Door kunstenaars gekleed- Mode in de kunst en kunst in de mode.

Wanneer we naar verstilde portretten kijken uit bijvoorbeeld de 17e eeuw, verbazen wij ons vaak over de prachtig uitgebeelde kleding van de dames en heren van hoge komaf. Zo tonen de geportretteerden ons prachtig uitgebeelde glanzende satijnen rokken, imposante molensteenkragen, verfijnde details in het kantwerk of zeer delicaat geschilderde patronen.
Door deze portretten maar ook andere genres in de schilderkunst krijgen we een aardig beeld van de steeds veranderende mode in de kleding door de eeuwen heen.

In de 20e eeuw wordt daar een extra dimensie aan toegevoegd, wanneer de couturier en de beeldend kunstenaar elkaar steeds vaker beginnen op te zoeken en onderling beginnen te beïnvloeden.
Denk hierbij aan de oogstrelende stofontwerpen van Raoul Dufy, de kleurrijke kledingontwerpen van Sonia Delaunay, maar ook de beroemde samenwerking tussen de excentrieke Salvador Dalí en de eigenzinnige Elsa Schiaparelli die samen de Kreeftenjurk ontwierpen, een buitengewoon verrassende jurk die bekend is geworden omdat deze gedragen werd door de geliefde van Koning Edward VIII, de Amerikaanse socialite Wallis Simpson.

Deze cursus bestaat uit vier lessen waarin in iedere les aandacht zal zijn voor markante voorbeelden van kledingstijlen door de eeuwen heen.

 Tijd :  Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (4 lessen)
 Data :  3, 10, 17 en 24 oktober 2020
 Kosten :  € 65,00


De Naakte waarheid

De afgelopen jaren is er veel commotie rondom het naakt in de kunst.
Zo was er in 2018 de controverse rondom het schilderij Hylas en de nimfen van John William Waterhouse, waarin een aantal verleidelijke jonge vrouwen te zien die een man in een vijver belagen.
Het doek werd in het kader van een MeToo-performance van de muur gehaald. Na publieke verontwaardiging werd na zeven dagen besloten het schilderij terug te hangen. Waarom wekt vandaag het vrouwelijk naakt bij velen zoveel verontwaardiging op en hoe was dat in voorgaande eeuwen?
In deze cursus kijken we naar de uitbeelding van het naakt, zowel mannelijk als vrouwelijk, door de eeuwen heen en bespreken daarbij ook de controverse hieromheen. 

 Tijd :  Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (4 lessen)
 Data :  7, 14, 21 en 28 november 2020
 Kosten :  € 65,00


Bedrieglijk echt: van fijnschilders tot hyperrealisme

Kent u de neiging als u in een verstilde museumzaal rondloopt en oog in oog staat met een stilleven waarvan u zou zweren dat het geschilderde ontbijtje zo zou kunnen opeten?
Of dat u het afgebeelde gordijn opzij zou willen schuiven om de voorstelling beter te kunnen zien?
De kunstgeschiedenis kent vele voorbeelden van verbluffende voorstellingen waarbij de beschouwer bedrogen wordt in wat hij ziet.
Dit wordt Trompe l’oeil genoemd en bloeide op in de tweede helft van de 17e eeuw.
De periode daarna laten ook markante voorbeelden zien van schilderijen die een spel aangingen met de werkelijkheid. In deze cursus kijken wij naar een aantal stromingen in de kunst waarin de “werkelijkheid” zo bedrieglijk echt werden verbeeld.
Aan bod zullen onder andere komen de Leidse fijnschilders, waaronder Gerard Dou, Magisch Realisme met onder meer Carel Willink en Modern Realisme.

 Tijd :  Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (6 lessen)
 Data :  23 en 30 januari en 6, 13, 20 en 27 februari 2021
 Kosten :  € 97,50


De vrouwelijke kunstpaus: de vrouw als mecenas

Bij het woord “kunstpaus’ denkt men algauw aan invloedrijke manlijke vorsten, zoals Lorenzo I de’ Medici, die zijn kunstscepter over Florence zwaaide. Minder bekend is dat ook een vrouwelijke telg uit deze familie, Anna Maria Luisa de’ Medici ook als mecenas optrad en de grondlegger was van het bekende Uffizi Museum in Florence.
De kunstgeschiedenis kent vele voorbeelden van vrouwelijke kunstpausen die hun stempel hebben gedrukt op de kunsten uit hun omgeving.
Deze cursus zal deze vrouwen voor het voetlicht laten treden en aandacht schenken aan hun belangrijke werk. Voorbeelden van vrouwelijke mecenassen die worden besproken, zijn bovengenoemde Anna Maria Luisa de’Medici, Peggy Guggenheim en Helena Kröller-Müller, wiens Vincent van Gogh verzameling de één na grootste en belangrijkste ter wereld is.

 Tijd :  Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (4 lessen)
 Data :  13, 20 en 27 maart en 10 april 2021
 Kosten :  € 65,00


De vier jaargetijden in de West-Europese kunst vanaf 1500

De jaargetijden stonden symbool voor de levenscyclus van geboorte (lente) tot aan de tijdelijke verstilling (winter). Deze symboliek wordt door diverse kunstenaars variërend van Caspar David Friedrich tot Alphons Mucha en Edvard Munch uitgebeeld.
Ook zijn in de genrekunst, waarin het alledaagse leven centraal staat, voorbeelden te zien van de dagelijkse activiteiten die tijdens de eeuwig terugkerende seizoenen plaatsvinden.
Zo schilderde Nicolas Baur in 1809 een voor zijn tijd zeer aanstootgevende schaatswedstrijd voor vrouwen.
Deze en andere voorbeelden passeren de revue tijdens de uit vier kunstcolleges bestaande reeks.

 Tijd :  Zaterdag van 10.30 uur tot 12.00 uur (4 lessen)
 Data :  24 april en 1, 8 en 15 mei 2021
 Kosten :  € 65,00


Informatie en/of aanmelden:

Docente: drs. Diana Kostman
U kunt zich voor de cursus aanmelden via
info@artemisomnibus.nl of telefonisch op 035-8884795.

Zie ook
www.artemisomnibus.nl